Fænø rundt fra Skærbæk
Skærbæk bådeklub afholdt lørdag d. 6/10 handicapsejlads som afslutning på sæsonen. Traditionen tro, er mærket der skal omsejles Fænø.

Skippermødet blev afholdt kl. 13.00, og her fik vi vore starttider. Første start var kl. 14.00 for den mindste båd, og vi skulle i ScanNet katamaranen starte 15:03 – 25 sekunder efter SLAM. Der var yderligere 3 flerskrogsbåde til start – en Trident, en Dragonfly 800 og en 920Extreeme. Omkring skippermødet var det diset i vejret, og absolut ingen vind, men efterhånden fik solen magt og det blev en flot dag – dog stadig med meget flov vind. Vi var 5 mand om bord, og havde rigget den store code 0 til – den glædede vi os til at få op. Vi stak ud lige efter skippermødet, for at få sejlene op, og se på strømmen i Lillebælt. Det blev til en opvarmingstur rundt om Fænø Kalv – det var herligt at få vejr der passer båden. I den svage vind kunne vi gå mellem 7 og 9 knob med den store code 0 oppe.

Vi var klar ved linien sammen med SLAM 5 minutter før start – og fik næsten en perfekt start. Det lidt vind der var stod i NØ – så det var op med det store sejl med det samme. SLAM var jo 25 sekunder foran, og til vores store glæde trak vi ret hurtigt ind på dem – og de gik straks i gang med at luffe op når vi kom tæt på. Vi vurderede, at vores eneste mulighed for at komme rundt om den bestod i at bomme væk fra dem – idet vi regnede med at kunne gå dybere i banen end dem. Vort problem var blot, at SLAM var hurtigere til at bomme end os, vi har Zode O med 12 meter underlig der skal rulles ved hver bomning.

Ved sydsiden af Fænø fik vi et split, idet SLAM gik længere ud end os for at undgå de forreste både som vi allerede havde indhentet. Vores plan var at gå dybt meget tæt på land – men det viste sig at være en dårlig plan. Vinden var svag, vi sejlede for plat, og kom i indfight med Dragonfly 920’eren – det naturligvis ikke ville have os forbi til luv. Til slut var vi nødt til at bomme væk fra land – og her trak SLAM forbi og var nu 2-300 meter foran.

Code 0 røg ned, og vi var nu i gang med kryds op forbi Gamborg Fjord. Her slog vi et par godt slag og var nu tæt på SLAM igen. Forbi Middelfart gik SLAM tæt på Fænø og vi kunne se de sejlede ind i svag vind. Vi fortsatte tættere på Fyn-siden – og det gav pote. Vi kom rundt om dem, og nu galt det om at finde fra den ene plet vind til den anden. Det gik fint, og vi holdt os på toppen af SLAM ud i Lillebælt igen. Vinden var nu NV og meget svag. Ca. én sømil fra mål døde vinden helt – og vi trak nu ganske væsentligt fra SLAM. Nu skulle vi blot forsøge at komme i mål indenfor tidsfristen der var kl. 17.00. Vi fortsatte til mållinien – tit med en fart på GPS’en på 0,2 knob – og blev taget i mål som første båd. Herefter blev sejladsen skudt af.

Om aftenen var der middag med øl & snaps ad libitum – det gav anledningen til mange gode historie. Fin afslutning på en herlig dag på vandet.